Državni svet sprejel odložilni veto na zakon o vinu

Objavljamo zahtevo Državnega sveta:
Državni svet Republike Slovenije je na 11. izredni seji, dne 23. 12. 2005, ob obravnavi zakona o vinu (Zvin), ki ga je Državni zbor Republike Slovenije sprejel na 12. redni seji, dne 20. 12. 2005, na podlagi tretje alinee prvega odstavka 97. člena Ustave Republike Slovenije sprejel

Z A H T E V O

da Državni zbor Republike Slovenije ponovno odloča o zakonu o vinu.

Obrazložitev:

V 3. alinei 8. člena predloga zakona so bile predlagane tri vinorodne dežele (Primorska, Podravje in Posavje). Sprejeto pa je bilo določilo, da sta vinorodni deželi Primorska in Vzhodna Slovenija, z obrazložitvijo, da se v skladu s cilji zakona dosedanji vinorodni deželi Posavje in Podravje združita v eno deželo z imenom Vzhodna Slovenija, kar pomeni, da se na ta način daje možnost za združevanje ponudbe deželnega vina (možnost mešanja grozdja oziroma vina iz celotne dežele za pridelavo deželnih vin PGO). Poveča se konkurenca pri odkupu grozdja za pridelavo deželnega vina PGO, saj vsi subjekti, ki so registrirani za to dejavnost, lahko odkupujejo navedeno grozdje po celi vinorodni deželi. Hkrati pa manjše število pridelovalnih enot (v tem primeru vinorodnih dežel) predstavlja tudi možnost lažjega trženjskega komuniciranja s potrošniki, saj so geografske označbe eden od pomembnih znakov razlikovanja in s tem elementi trženja, pri čemer pa komuniciranje s potrošniki (predvsem izven Republike Slovenije) z velikim številom geografskih označb prej zmede kot ustrezno informira potrošnika o poreklu vina.

Državni svet meni, da je torej 8. člen eden od členov v zakonu, ki bo imel verjetno dolgoročne posledice, pri čemer so argumenti za dve ali tri vinorodni deželi tehtni. V strokovnih krogih in tudi z mnogimi večjimi vinarji, kakor tudi v okviru Odbora za vinogradništvo pri Kmetijsko-gozdarski zbornici Slovenije, je bilo sprejeto stališče, da je boljša dolgoročna perspektiva in odločitev za podporo trem vinorodnim deželam (Primorska, Podravje, Posavje). Podravje in Posavje pa se iz geografskih in strokovnih razlogov preimenuje v Severovzhodno deželo (vsi okoliši do levega brega Save) in Jugovzhodno vinorodno deželo (okoliši desnega brega Save).

Ime dežele Podravje in Posavje je izhajalo iz leta 1948, sprejete razdelitve na rajone, ki ni upoštevalo vinogradov levega brega Mure, ker je po planskih načrtih bilo Prekmurje predvideno za plantažne sadne nasade. Zato Podravje več ne ne odgovarja realnosti, ker asimilira Pomurje. Poleg tega se nahaja na levem bregu Save Bizeljsko-Sremiški vinorodni okoliš, ki po geoloških in klimatskih razmerah spada v novo nastali Štajerski vinorodni okoliš. Zato tudi Posavje več ne more ostati, ker potem se ne more priključiti k Štajerskemu okolišu Bizeljsko-Sremiški vinorodni okoliš. S tem so se strinjali mnogi vinogradniki na Dolenjskem, ki jih je nekaj tisoč, zato se državni svet zavzema za ohranitev treh vinorodnih dežel.

Državni svet opozarja tudi na strokovno pomanjkljivost nekaterih členov zakona:

zakon dovoljuje dosladkanje ne le mošta ali drozge za dvig prepotrebnega alkohola, ki je dovoljeno v neugodnih vremenskih prilikah v coni B, ampak tudi dosladkanje vina, kar je z zdravstvenega vidika nedopustno. V kakršni koli obliki dodani sladkor v vinu (koncentriran mošt, rektificiran sladkor ali disaharid ali navadni sladkor) vsebuje toliko glukoze kot fruktoze, kar pa je iz zdravstvenega vidika vprašljivo za vse že registrirane diabetike (okoli 100.000) in še tiste, ki sploh ne vedo, da so sladkorni bolniki. Zato je nujno prepovedati slajenje za vsa vina, ne samo za vrhunsko kakovost vina. Vsi zakonski predpisi do sedaj so dovoljevali le v izjemno slabih letnikih dosladkanje mošta ali drozge, nikoli pa vina!

prav tako je nedopustno, da se po trgatvi grozdje, ki se suši razgrnjeno na slami ali koncentrira sok na odrezanih šparonih (lahko tudi sušilnicah ali drugače) nedopustno, da se uvrsti v isto skupino, kot na primer suhi jagodni izbor ali ledeno vino, ki mora to tehnološko zrelost doseči odvisno od prezrelosti na trti in ne naknadno z nekimi postopki izven trte. Zato državni svet meni, da je potrebno v 2. členu to uvrstiti med tako imenovana posebna naravna vina in člen dopolniti;

21. člen je zelo slabo definiran, saj govori pavšalno o tehnološki zrelosti, ne pa o tem, da je ta odvisna od programa proizvodnje kleti. Če je v polni zrelosti za kakovostno vino zaradi slabih vremenskih razmer vsebnost naravnega alkohola za cono B prenizka, se sme maksimalno dosladkati mošt ali drozga, nikoli pa vino, za dvig največ 2,5 vol % alkohola in če je ta dovoljena korekcija prenizka, se vino deklasira v nižji kakovostni razred (deželno vino), ne pa, da lahko minister zniža predpisane kriterije za kakovostni razred. Samo s sladkorjem se ne da nadoknaditi vseh drugih manjkajočih sestavin, ki jih drugače grozdje s predelavo v kakovostni razred mora prinesti s seboj;

kakovostni razred vina se mora v okolišu, kjer je grozdje pridelano, predelano, vino donegovano, tudi ustekleničeno, pripraviti za potrošnjo in stekleničiti, zaradi ohranitve avtentičnosti ali porekla vina. Nedopustno je stekleničenje kakovostnega vina, za katerega je največje pridelovalno območje okoliš, stekleničiti izven okoliša.

razmisliti bi kazalo, ali se v kakovostnem razredu neka višja kakovost poimenuje z vrhunskim vinom "ZGP", ali ne bi kazalo ta izraz nadomestiti s krajšim in lažje razumljivim izrazom "TOP kakovostno vino ZGP";

v zakonu ne morata biti za isti okoliš dva imena, potrebno se je odločiti za enega. Primer: "Goriška Brda" ali "Brda" oziroma "Vipavska dolina" ali "Vipava".

12. člen je potrebno nadomestiti z drugim ustreznim besedilom, saj v predelavo grozdja spada tudi stiskanje;

v 23. členu, ki obravnava predpisane enološke postopke in enološka sredstva, je potrebno od prvega do četrtega odstavka dodati med besedama "grozdje" in "mošt" besedo "drozga".

Za poročevalca je bil določen državni svetnik Marjan Maučec.

P r e d s e d n i k
Janez Sušnik

Številka: 322-05/90-1/26
Ljubljana, 23. 12. 2005

Dokument je naslovljen na
Gospod
France Cukjati, dr. med.
PREDSEDNIK
DRŽAVNEGA ZBORA
REPUBLIKE SLOVENIJE

Originalna povezava: http://www.ds-rs.si/dejavnost/dsvet/sklepi/izr11t2_skl.doc