VINSKA DRUBA SLOVENIJE O LETONJEM PRIDELKU IN AKTUALNIH TRNIH RAZMERAH
V okviru pestrega vinogradniko vinarskega dogajanja na 46. mednarodnem kmetijsko ivilskem sejmu v Gornji Radgoni je Vinska druba Slovenije pripravila novinarsko konferenco, na kateri so predstavili napovedi letonjega pridelka ter spregovorili o aktualnih trnih razmerah.
Duan Brejc, direktor Vinske drube Slovenije, je napovedal, da bo trgatev letos nekoliko kasneje, kot je bila lani, za vinarje pa bo letina tudi dokaj problematična, saj se fenofaze pri trtah niso odvile v optimalnem času, pa tudi ujme so naredile svoje. Sicer pa naj bi imeli količinsko nekoliko slabi letnik, predvsem zaradi pričakovano slabe trgatve v Podravju. Drubeniki Vinske drube Slovenije zagotavljajo več kot polovico javno pridelanega in prodanega vina pri nas in so tudi količinsko najpomembneji izvoznik. Slovenski pridelek vina je ob normalnih letinah ocenjen na okrog 100 milijonov litrov.
Po napovedih naj bi bil pridelek na Primorskem enak lanskemu, ob pričakovanem "normalnem letniku" pa so razlike med kletmi kar precejnje. V Podravju, kjer so imeli zadnja tri leta povprečne pridelke, tudi zaradi odločitve drubenikov za vijo kakovost, drugačne sloge vina in za drugačno delo v vinogradih, pa bo letina količinsko slaba. Tako naj bi po Brejčevi oceni letos in prihodnje leto iz tokratne trgatve ponudili trgu med 22 in 28 milijonov litrov vina. "Nemogoče je zdaj dati bolj točno oceno, saj se bojim, da je e drava ne more dati," pravi. Zaradi razmer, kakrne so, bo ob trgatvi nujno zelo hitro tehnoloko ravnanje, da bodo enologi iz grozdja pridelali dobro vino.
Čedalje večja konkurenca na vinskem trgu doma – pojavljajo se novi ponudniki z diskontno prodajo, z veliko evropskega vina po nizkih cenah (do tri evre) in ponudbo vin iz novega sveta – povečuje nasičenost tega trga. Zato je prodaja vina e teja, kot je bila. Spodbujajo jo z različnimi promocijskimi prijemi. Za izvoz pa Brejc pravi, da je najbolj naivna lahko trditev, kako se nam je z EU odprl 360 milijonski trg, saj so vanj vstopili tudi drugi, na tem trgu je namreč ves svet. "In če je vinska reforma nastala zaradi strukturne krize v evropskem vinogradnitvu in nije konkurenčnosti na svetovnem trgu, potem je jasno, da ta trg ni tako odprt, kot se zdi." Kljub vsemu pa se slovenski izvoz vina rahlo povečuje, od tega ga kleti pod streho Vinske drube prispevajo več kot 95 odstotkov, v zadnjih letih slabe tiri milijone litrov. Manji ugledni vinogradniki pa izvozijo skupno le okrog 250 tisoč litrov vina. Kljub priznani kakovosti njihovih vin, pa je "sporočilo v količini premajhno, da bi lahko rekli, da je Slovenija vinska destinacija". Po Brejčevih besedah je enkrat vendarle treba jasno povedati, da je prisotnost v nekaterih imenitnih restavracijah premajhno sporočilo, da bi svetovni vinski kupci spoznali nao dravo za nakupno vinsko destinacijo. Je pa res, da cena, kakovost in slog naih vin ustrezata predvsem gostinstvu, kot kaejo izkunje izvoznikov. To je po svoje dobro, saj uspeni izvozniki vina bolje prodajajo, po viji ceni kot doma. Vinarji v vinski drubi so se usmerili na ciljne trge, predvsem angleki in nemki, odločili so se za bolj podjetniko ravnanje, zato so bodisi vodilni na nacionalnem trgu, na lokalnem trgu, v svojem okolju ali pa so specialisti za posamezna vina (teran, refok, modra frankinja, barbera). Kot glavni dobavitelji vina na slovenskem trgu in veliki plačniki obračunanega davka in dajatev, "kar presee 20 milijonov evrov na leto", pa menijo, da bi morali biti temu ustrezno naravnani tudi ukrepi kmetijske politike na področju vinogradnitva in vinarstva. To pa pomeni, da bi normalno morali upotevati, koliken je njihov prispevek k nacionalni ekonomiji in da za zdravo ekonomijo brez podatkov ni mogoče postaviti jasne strategije, opozarja Brejc. "Dokler ne bomo vedeli, koliko pridelamo, kje in koliko prodamo, kaj prodamo, dokler nimamo strukturnih podatkov, se teko pogovarjamo o strategiji. Brez tega je vsak pogovor o strategiji le romantična debata, ki ne pelje k dolgoročnim rezultatom."
Nacionalna strategija je namreč pomembna tudi za ohranjanje slovenske pridelave vina po uveljavitvi vinske reforme EU (velja od začetka tega meseca), katere ključna cilja sta za slovenske vinarje predvsem ohranitev trnega delea vina do vseh drugih pijač in povečanje izvoza na tretje trge.