Špricar tekmovanje

Potrošniki in stroka izbrali „Naj špricar 2013“ in ocenili mlada vina

LESKOVAR IN HALOŽAN ZMAGOVALCA, JANŽEVEC DVAKRAT DRUGI


Čas okrog sv. Martina, ko se mošt uradno spremni v vino, je tudi ustrezen čas, ko potekajo takšna in drugačna ocenjevanja pridelkov in vinogradov, torej vin. In poleg mladih vin, se po mnogih vinorodnih območjih, čeprav naj bi se vino pilo čisto in v zmernih količina, čedalje bolj odločajo tudi za ocenjevanje špricarjev, torej mešanice vina in mineralne vode, v našem primeru je to običajno radenska. Dejstvo, da špricar ni tabu tema, ampak tržna niša, so namreč že pred desetletji opozorili avstrijski štajerski vinogradniki. „V časih, ko se registrirana potrošnja vina zmanjšuje tako v EU, kakor tudi v Sloveniji, je renesansa dobrega starega špricarja, ki je bila pijača štajerske baby boom generacije dobrodošla, še zlasti ker je to ena od redkih možnosti, da se lahko vino pojavi v funkciji osvežilne pijače z nizko stopnjo alkohola. Seveda pa je za uspeh na tem področju potrebna kakovost in primerna promocija. Oceni kakovosti in promociji je služilo tudi ocenjevanje vin, ki je pod blagovno znamko ťNaj špricar 2013Ť, dober teden pred sv. Martinom potekalo na Jeruzalemu“, je prepričan Zlatko Zadravec, direktor Javne razvojne agencije občine Ormož, ki je bil tudi član strokovne komisije na omenjenem tekmovanju. 
  
Ocenjevanje bi lahko imenovali, kar majhno državno prvenstvo, saj so bile udeležene največje zvezde slovenskega trga špricar vin. Vse te velike blagovne znamke so dobile tudi zelo dobre ocene tako s strani potrošniške, kakor tudi strokovne komisije. Za razliko od ocenjevanja špricar vin, je bilo ocenjevanje mladih vin, ki je je sledilo ocenjevanju mladega vina, bolj lokalnega pomena. Kot posebno zanimivost tega ocenjevanja lahko omenimo, da so ista vina (kandidate za naj špricar 2013) ocenjevali tako strokovnjaki, kakor tudi predstavniki potrošnikov. V komisijo strokovnjakov so bili delegirani enologi in ocenjevalci z licenco Ministrstva z kmetijstvo in okolje, v komisijo za potrošnike pa predstavniki manjših vinogradnikov in ljubitelji vina.

    „Končno spet v veljavo prihaja dober špricar, ki je veliko več od običajnega pojmovanja uživanja vina in mineralne vode, saj pomeni odlično promocijo in s tem večjo možnost za prodajo domačih vin v naši lepi Prlekiji. Slabšalno mišljenje o špricarju se s pravo izbiro vin ocenjenih tako s strani stroke, kot priložnostnih ocenjevalcev, mora zaokrožiti področje, kjer je moč uživati ob odličnih špricarjih, ki so primernejši za uživanje ob izbrani prleški kulinariki in so orožje za povezovanje, prijateljsko druženje in povečanje domače promocije vin. Seveda pa je potrebno za dober glas o špricarju spoštovati dogovorjene standarde in v zgodbo vključiti tako vinogradnike kot gostince, saj so eni z drugimi vzajemno povezani. Tudi "špricar kontrole" bi lahko hitro naredile red v ponudbi špricar vin, ki v zgodbo niti slučajno ne sodijo! Špricar naj postane naš atribut prepoznavnosti in ponosa, seveda ob stalno  kontroli kakovosti, ki jo lahko zagotavlja tako stroka, kot vinoljubi s strani potrošnikov. Mesta, kjer se točijo odlični špricarji, pa naj postanejo jasno označena, tako bo pot k uspehu zagotovo hitrejša“, je po ocenjevanju na Jeruzalemu“, povedal Peter Kirič, iz komisije potrošnikov- vinoljubov.

    Andreja Brglez, članica strokovne komisije pa dodaja: „Marsikdo verjetno debelo pogleda, da strokovnjaki ocenjujemo špricarje, še več – da smo celo promotorji takšnega ocenjevanja. Ob tem moram poudariti, da vsako vino ni dobro špricar vino: najprej mora biti dobro vino – vino brez napak; napake pri vinu se ob dodatku mineralne vode še bolj občutijo. Previsok ostanek sladkorja in vino iz prezrelega grozdja nista dobra popotnica za dobro špricar vino. Nove tehnologije, ki pridelujejo močno dišeča vina, kjer je kislina nekaj nižja in bolj sofisticirana ob dodatku mineralne vode lahko delujejo omledno in ne tako kot je poslanstvo špricerja – poživljajoče. Verjetno je na mestu razmišljanje, da bi bilo smiselno v tej smeri zastaviti kakšno raziskovalno nalogo, ki bi naše zaznave podkrepila tudi s številkami. Tekma je bila dobra, kakovostna in imeli smo precej več odličnih špricar vin kot lani. Ta tržna niša je bila predolgo zapostavljena, saj gre za tradicionalen način uživanja vina, ki je predvsem za prijetno in zdravju koristno osvežitev ob delu in druženju. Zadnji čas, da začnemo ceniti to kar imamo in to, kar smo“.

Kot posebna zanimivost pa je primerjava rezultatov ocenjevanja, strokovne in potrošniške komisije, kjer so ocene zelo podobne, kar kaže, da niti potrošnikov nikakor ne gre podcenjevati. V potrošniški komisiji je sodelovalo 11, v strokovni pa 8 članov. Špricar vina so ocenjevali s šolskimi ocenami 1-5, kar je omogočilo, da je bil sistem ocenjevanja enostaven in primeren za obe komisiji. Vina je predhodno razvrstil predsednik ocenjevanja Matija Kociper, ki sam ni ocenjeval vina. Podobno kot strokovna, tudi potrošniška komisija nobenemu vinu ni podelila ocene odlično. To je tudi razumljivo, saj ima veliko vin širok spekter uporabe (niso specialna vina samo za namen špricarja). 25 vin od 26 so uvrstili med zelo dobra in dobra vina. Samo eno špricar vino je bilo ocenjeno kot zadovoljivo. Strokovnjaki so bili nekoliko bolj strogi in so med zelo dobra in dobra vina uvrstili 21 vin, 3 vzorci so dobili zadovoljivo oceno, 2 vzorca pa so ocenili kot neprimerna.

    „Če naredimo primerjavo z predhodnim ocenjevanjem je ocenjevanje 2013 pokazalo znaten napredek v kvaliteti vin. V letu 2013 je v kategoriji zelo dobrih in dobrih špricar vin pristalo 80,8 % vin pri strokovni komisiji (96,1% pri potrošniški komisiji), v letu 2012 pa je bil delež vin v teh kategorijah 65,4 %. ťPotrošnikiŤ so v finalno serijo uvrstili kar 5 istih vin kot strokovnjaki. Pri rangiranju vin, ki so so jih uvrstili v finale, pa so se nekoliko bolj razlikovali od strokovnjakov, saj so preferirali bolj klasičen tip špricar vina s poudarjeno kislino (zmagala je Zvrst Leskovar 2013, pred Janževcem 0,75 l, letnik 2012 in Ljutomerčanom 2012. V strokovni komisiji je zmagal Haložan pred Janževcem 0,75 l in Konjičanom (vsa tri vina letnika 2012). Vsa omenjena vina bomo točili v prireditvenem šotoru Martinovanja Ormož 2013. To je lepa nagrada in promocija hkrati“, pravi Zlatko Zadravec. 



O.B.